NOGARA & CO KFT. +36 70 253 4229 [email protected]
Back to top

Nogara

  /  Blog   /  Erdélyi piacnyitás, avagy hogy üzleteljen egy Magyar, Romániában

Erdélyi piacnyitás, avagy hogy üzleteljen egy Magyar, Romániában

Termék vagy termékcsalád bevezetése Erdélybe/Romániába (2. rész)

 

 

Ne felejtsék el, Romániában nem csak székelyek élnek, többségben vannak az Erdély címerében szereplő sas jelképpel szimbolizált magyarok és a szászokat is csak maroknyian képviselik. Fontos figyelembe venni, hogy a felsorolt népcsoportok még mindig kevesebben vannak a románokhoz képest. Ezért magyar címkés és leírású termékekkel ne próbálkozzanak.

 

Igen sok eset tanúskodik arról, amikor egy “első bűntényes” magyar vállalkozó Erdélyben próbálkozik fapados módon, kedvesen, úgy bugdácsolva, eladni termékeit, ahogy azok a magyar piacra készültek, magyar feliratos doboz, használati utasítás, címke stb. .… Persze a magyar lakta régiókban ez müködni fog, de a tuléléshez vajni kevés sikerrel. Az előzőekben írtam arról, hogy mennyire fontos az, hogy felkészülten, profin álljunk a piacnyitáshoz, mert ha így cselekszünk mint, ahogy azt előző gondolatomban már jeleztem, akkor bizony csak jelen lesz a termékünk, de semmi különös nem fog történni vele. Talan egy helyi azzal bíztat, hogy majd ő lefordítja, mert beszéli a nyelvet és hasonlók.

 

Emlékeztetnék arra mindenkit, hogy sokan beszélik a magyar nyelvet, de a beszéd és hiteles fordítás az nem ugyan az. Azomban egy komoly partner, hacsak nem fordító, visszautasít minden nemű fordítási felkérését mert tudja, ha valamiben nem szakértő akkor annak az elrontója lehet. Tegyük fel, hogy egy gyógyszer leírásának fordításáról lenne szó, az ellenjavallatoknál egy rosszul értelmezett fordítás, elég lenne ahhoz, hogy mások élete fizesse eg a spórlást, kényelmet stb.

 

Kérem ezt soha ne felejtsék, nem fapados fordítóra van szüksége az Ön termékének, hanem egy olyasvalakire, aki ezt szakszerűen elvégzi, sőt a fordító, ha lektoráltatja is egy kollegájával – mert ugye emberek vagyunk és hibázhatunk – akkor az még hasznosabb.

 

Ez az egyik első lépés a sikerhez. Az, aki így áll hozzá, annak sikere lesz Erdélyben, ne a kisebbségre alapozzon, hanem a többségre!

 

Ha a terméke nem engedélyköteles, és már megvan minden szükséges anyag fordítása, szánjon rá pénzt és energiát, készíttessen egy modern, 21. századi honlapot, esetleg webshopot. Vegye figyelembe azt, hogy világviszonylatban Románia az első helyen áll az internetes lefedettség teren. [Czézár ide megbeszélhetünk egy nekedreklamot]

 

Az emberek használják az internetet, vájtszeműek e téren, nem kedvelik a 90-es évek képvilágát. Nézzék csak meg, az e-mag.hu, amely egy román oldalként indult, milyen térhódítással bír Magyarországon. Profi szervezés, kivitelezés, hosszú évek igen kemény tapasztalatai alapján felépült rendszer.

 

Egy komoly webshoppal személyzetet takaríthat meg, automatizálni tudja eladásait. Ne azon spóroljon, ami pénzt hoz Önnek! Ez a megállapítás a román piacra hatványozottan igaz. Ha ön egy olyan funkcióval spórol a webshopján, ami megkönnyíti a vásárlást, akkor az, kliens vesztéshez vezet.

 

Ha felállították a rendszert, számoljanak a reklámmal. A reklám a lelke mindennek. Nem minden esetben a legjobb termék a legeladottabb, még akkor sem, ha az olcsóbb, hanem a leghíresebb árucikk a kelendő. Ezért szánjanak rá komoly anyagi beruházást, tartsanak ki elhatározásuk mellett, és töretlenül reklámoztassanak, mert meghozza a gyümölcsét. Egy piacnyitó termék számára minimum féléves online reklámoztatásnak kell eltelnie, mire az profitábilis lesz a piacon.

 

 

Miért forgalmazzunk Magyar terméket Romániában?

 

Mert a magyar termékeket általánosságban szeretik a román állampolgárok. A hosszú együttélésből megtanulták, hogy ami magyar élelmiszeripari termék, az mind finom és ezért kelendő is. Ezért, ha törve is, de a románok, eldadogják a Gulyáslevest: Gulásnak, vagy a csabai kolbászt “ksabai karnac”-nak ejtik, sőt mi több, az utóbbi menü formájában a Kaufland vásárlók grill boltjaiban 5.5Ron ert (~ 390 Ft) kapható is egy kifli és mustár kíséretében. Számos ilyen példát említhetnénk.

 

A magyar borok kiválóak, ne felejtsék, dűnék Romániában is vannak, ezért az ilyen termékeket egy hozzáadott értékkel is ki kell egészíteni, például egy jó történettel, egy történelmi vetülettel, bármivel, amivel kitűnnek a sok tíz, száz, vagy ezer hasonló jellegű árucikk közül.

 

A magyaros dolgok, a professzionális hozzá állás meghozza a gyümölcsét. Az emberek szeretik a változatosságot, bármilyen nációjú is legyen az. Használják ki, hogy Önök magyarok, a termékeik nem ugyanazok, merjenek terjeszkedni, merjenek lépni. Ugyanakkor keressék azt, amivel a román célközönséget össze tudják kapcsolni, mert így válik személyessé. Természetesen, csak abban az esetben, ha olyan tárgykörbe tartozik a termékük. Használják ki azt a tényt, hogy Románia szerte a román ajkúak majdhogynem teljes mértékben igen jó véleménnyel vannak a magyar élelmiszerekről, termékekről és szolgáltatásokról. A kárpátoktól nyugatra élő, magyar ajkúak már keményebb diónak számítanak, nekik a rálátásuk sokkal tárgyilagosabb és, ha létezik gyenge pontja a produktumnak, azt ők gyorsabban észreveszik.

 

Azonban, ha ezt nem profin és körültekintően teszik, ne csodálkozzanak, ha sikertelen lesz a termékkibocsátás, termék honosítás. “Aki felkészül, az nyer” mondja egy latin közmondás (Amat Victoria Curam). Ez egy olyan nagy igazság, ami talán az élet minden területére igaz. Bízzanak meg erdélyi és párciumi cégeket piackutatással, vesézzenek ki minden lehetőséget, tervezzenek és vágjanak bele, ha a számok kielégítőek és bizakodásra adnak okot. Ha nem, akkor dolgozzanak ki egy hatékonyabb stratégiát.

 

Javaslatom az, hogy főleg olyan cégek próbáljanak meg teret hódítani, akik saját termékkel rendelkeznek. Ennek sikere biztosabb, mint azon termékeké, amelyeket, mint redisztribútorok, kívánnak forgalmazni. Nem javaslom az MLM rendszeres üzletelést, hiszen ez kissé korlátozza a lehetőségeit a cégnek, amit indítani kíván. Ugyanakkor elismerem, olykor meglepő eredményeket hozhat rövidtávon addig, amíg a lelkes “rajongótábor” készleteit fel nem tölti és azok rá nem jönnek, hogy a termék túlárazott, és a hétköznapi piacon nem minden esetben, vagy egyáltalán nem állja meg a helyét.

 

Az MLM rendszerben gondolkodóknál az a probléma szokott fennállni, hogyha nem saját termék skálával jelennek meg a piacon, a gyártó leállítja a gyártást, mert nem fogy úgy, ahogy azt az elején hitték, vagy árat emel, vagy más olyat tesz ami ugyancsak tragikus következményekkel járhat a rendszer számára. Az ilyen redszerek diktatórikusak egy bizonyos értelemben és a kiszolgáltatottság az hihetetlenül magas.

 

Láttam már olyan esetet, amikor az egyes gyártási fázisok között szembetűnő minőségbeli különbségek voltak. Ez sem egy szerencsés helyzet, főleg ha nem minőség javulásról, hanem romlásról beszélünk, és az utóbbi szokott előfordulni gyakrabban. MLM rendszerekben vannak magyar sikertörténetek, de az arány elenyésző a klasszikus üzletekhez képest.

 

A tanácsom összegezve: saját termékkel induljanak Romániába, mert a magyar termékeknek jó híre van!